Wieża Ciśnień - zabrzańskie cudeńko

 






... KLIKNIJ W FOTO ABY POWIĘKSZYĆ ...


KAWIARNIA NA WYSOKOŚCI
JEDEN STOLIK W SZKLANEJ KLATCE
ROBI WRAŻENIE




WIDOK Z OKIENEK NA NAJWYŻSZEJ KONDYGNACJI





PRZY OKAZJI INNE ZABRZAŃSKIE CUDEŃKO 
NIEOPODAL WIEŻY CIŚNIEŃ NA UL. WOLNOŚCI 337
{dawniej siedziba Zabrzańskiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego 
gdzie w 1972 roku kierowano mnie do pracy na kopalni Sośnica}
stoi tam ogromna i piękna lokomotywa parowa



... kliknij w foto aby powiększyć ...



Zabrzański parowóz to maszyna o numerze fabrycznym 3967 i oznaczeniu 5680 wyprodukowana w 1943 r. w zakładach Schichau w Elblągu. Lokomotywy te - klasy 52 – zaprojektowano w hitlerowskich Niemczech jako lekkie, stosunkowo nieskomplikowane i niedrogie maszyny do obsługi szlaków kolejowych na zdobytych terenach Związku Radzieckiego. Wyprodukowano ich w różnych zakładach łącznie ponad 6 tys. sztuk.

Ważną cechą tej konstrukcji był nacisk na oś nie przekraczający 15 ton, dzięki czemu typ 52 mógł prowadzić pociągi na torach słabej jakości. Po wojnie wiele z lokomotyw tego typu służyło w PKP. Maszyna nr 3967, która po wojnie trafiła w ramach reparacji do ZSRR, została tam zmodernizowana i zakonserwowana na wypadek kolejnej wojny.

Jak wynika z zamieszczonych na stronie pasjonatów kolejnictwa www.ty2.pl informacji późniejszego maszynisty tej lokomotywy Piotra Chmury, do Polski parowóz nr 5680 przyjechał na początku lat 60. – zakupiony dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. Po zmianie oznaczenia na Ty2-5680 trafił do Kopalni Piasku Podsadzkowego Szczakowa, gdzie służył w latach 1964-1994.

Maszyna ostatecznie w 1998 r. stanęła na postumencie przed biurowcem spółki PCC Rail w Jaworznie. Po przejęciu PCC Rail w 2009 r. przez DB Schenker pierwotnie planowano zezłomowanie lokomotywy. Kampanię na rzecz ocalenia maszyny podjęli jednak wówczas pasjonaci, angażując m.in. wojewódzkiego konserwatora zabytków i wysyłając szereg listów do wielu instytucji.

Ostatecznie właściciel parowozu zdecydował o jego zachowaniu i odnowieniu. W Jaworznie częściowo usunięto usterki układu jezdnego maszyny będące skutkiem jej wcześniejszego niefachowego transportu, a w tym roku w maju przewieziono ją do Rybnika, gdzie poddano go zewnętrznej renowacji. Odnowiona lokomotywa w lipcu stanęła na postumencie przy siedzibie DB Schenker Rail Polska przy głównej ul. Wolności w centrum Zabrza.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz